З 29 по 31 травня у Стамбулі проходить ювілейний, 10-й міжнародний автобусний салон Busworld Turkey 2024. Зазначимо, що «Автоцентр» вже багато років є офіційним партнером цієї виставки. Які ж новинки показали тут цього разу? Почнемо за традицією із місцевих, турецьких виробників.
Компанія Otokar, бренд із солідною репутацією в країні, представляє чотири моделі: один міжміський мідібус та три міські автобуси. Найсвіжішою новинкою є міжміська модель класу «міді» – Sultan Giga. Модель із переднім розташуванням двигуна може перевозити 41 пасажира. Завдяки низьким експлуатаційним витратам вона оптимально підходить для корпоративних перевезень.
Наступна модель – Centro випускається у двох версіях: дизельної та електричної e-Centro. Це транспортні засоби останньої милі, орієнтовані на міські перевезення, що вміщають до 31 пасажира (сидячі та стоячі місця). Підлога абсолютно рівна, а у версії з нульовим рівнем викидів електродвигун Dana TM4 живиться від літій-іонних акумуляторів NMC ємністю до 110 кВт.год.
Великий електричний автобус – e Kent, модель завдовжки від 12 до 18 метрів, яка може мати до 16 акумуляторних блоків. Максимальна пасажиромісткість у зчленованій версії досягатиме 123 осіб.
Компанія Anadolu Isuzu показує чотири моделі для міських перевезень та поїздок на короткі відстані. На стенді представлений 12-метровий з низькою підлогою Cityport 12, оснащений двигуном Cummins Євро 6. А також міський електробус класу «міді» Novo City Volt, місткістю 55 пасажирів. Заслуговує на увагу абсолютно новий Novo Volt, міжміський електричний мідібус зі зручними сидіннями, що регулюються. А представлений міжміський автобус класу «міді» Gran Toro був свого часу удостоєний престижної нагороди за дизайн – Bigsee Design Award 2021 року. Машина укомплектована двигуном Cummins та автоматичною коробкою передач Allison.
Karsan приємно здивує публіку на виставці Busworld Turkey 2024. Він репрезентує своє повне портфоліо повністю електричних автобусів з нульовим рівнем викидів.
Головним героєм є e-Ata 12 Hydrogen, новий автобус на паливних елементах, що працює на водні, із запасом ходу понад 500 км. Наступна модель – e-Atak, міський мідібус, який обзавівся автономним керуванням. Представлений й електричний бестселер – eJest. Ця модель експлуатується в 22 країнах, включаючи США, Канаду та Мексику як передовий доступний транспортний засіб останньої милі в центрах міст.
Бренд Bozankaya може здатися новим для багатьох людей, проте автобуси цієї марки присутні на ринку електромобільності вже понад 35 років. Більше того, компанія експортує свою продукцію до різних країн Європи.
На виставці Busworld представлена найновіша розробка від Bozankaya – це 12-метровий автобус з електричною силовою установкою та акумуляторними батареями третього покоління, з ємністю 300 кВт.год, які забезпечують запас ходу понад 300 км. Час зарядки становить близько двох годин від станції потужністю 240 кВт.
Відома компанія BMC привезла на виставку Busworld представників двох модельних ліній: Procity та Neocity. У першу входять 100% електричні 12-метрові автобуси, побудовані у співпраці з компанією Aselsan, яка постачає двигуни та силову передачу. Модель Procity+ має повністю оновлений кузов, більш аеродинамічний та зручніший для пасажирів.
Neocity, у свою чергу, є електричним мідібусом, який може працювати як аеропортовий автобус (Neocity VIP) або автобус середньої місткості для міських маршрутів.
Виробник IVECO Bus показує одні з найвідоміших своїх моделей – E-way, Crossway та Daily. В експозиції можна побачити і Evadys, міжміський автобус, який може оснащуватися двигунами різних типів: дизельними, біометановими та електричними. Усі вони розроблені в партнерстві з FPT. На стенді Iveco також продемонстровано електробус з низькою підлогою – eWay, створений у Франції компанією Heuliez. Одна з найяскравіших моделей IVECO на виставці – Evadys, у версії для Олімпійського комітету Туреччини.
Заслуговує на увагу ще один турецький виробник автобусів – Habas, який був представлений й на минулорічній виставці Busworld Europe 2023 у Брюсселі. Це компанія з більш ніж 60-річним досвідом роботи в країні, яка з 2021 року вирішила вийти на ринок автобусів із електричними та водневими моделями.
Автобус на паливних елементах — Comfort City H2, оснащений двигуном Voith, може перевозити у тридверному кузові з низькою підлогою до 101 пасажира. Запас ходу становить 800 км із балонами для 35 кг водню. А ось Alfa Lux-e представляє повністю електричний автобус із запасом ходу до 400 км. Його міський варіант Alfa City має салон з низькою підлогою, який вміщує до 55 пасажирів.
Автоматизоване водіння, інтерактивна безпека, управління рухом та електромобільність – ключові технологічні напрямки ZF у нову епоху мобільності. На виставці Busworld Turkey компанія представляє високоефективний електричний портальний міст AxTrac 2 LF, а також високопродуктивні системи дистанційного керування та моніторингу.
Згідно з прогнозами, до 2035 року не менше 90% міських автобусів будуть електричними, а частка автобусів із нульовим рівнем викидів сягне 45%.
Електричний міст AxTrax має діапазон потужності від 260 до 360 кВт, має два двигуни з масляним охолодженням, інвертор на 800 В та компоненти, виготовлені власними силами. Це економить до 10% енергії та підвищує здатність долати підйоми до 20%. Рекуперативна гальмівна система входить до стандартної комплектації.
ZF також пропонує традиційні електродвигуни, такі як CeTrax та CeTrax Dual, із вбудованою триступеневою коробкою передач. Системи допомоги водієві ADAS, включаючи систему запобігання зіткнень, а також електрогідравлічне стояночне гальмо стоянки також входять в портфоліо компанії.